Tuesday, December 15, 2009

the serene life....

Subhanalllah....Allhuakbar..Alhamdulillah..... kalimah2 memuji kebesaran Allah dan memanjat kesyukuran ku padaNya...tidak ternilai yg hendak diungkapkan dgn kata2 dengan segala limpah serta kurniaNya pada ku sepanjang kehidupan ini...cuma sebagai manusia terkadang kita ni jahil dgn hukum Allah...mengejar sesuatu yg tidak pasti dlm kehidupan di dunia ini yg hanya bersifat sementara...yang dipenuhi dengan suka duka lakonan ciptaan manusia itu sendiri...ya..aku tak nafikan...aku adalah sebahagian daripada manusia2 itu....aku lalai...leka dibuai dgn syurga dunia dan mengejar ketenangan yg padaku pada masa itu adalah sesuatu yang mendamaikan.....MasyaAllah...walhal semua perkara itu tidak bertahan lama..bukan utk mengenang apa ygterjadi tetapi sebagai pengajaran utk diri sendiri yang masih lagi aku kategorikan 'still in learning process'...

dulu aku slalu terfikir...apa itu ketenangan jiwa...kebahagiaan dunia dan akhirat?mungkin aku dpt rasakan kebahagiaan dunia,tapi kebanyakkannya sekejap and aku akan ending up dgn kecewa...sedih dan marah...kenapa semua ni jadi kat aku?dan masa tu terdetik aku sedar selama ini aku dah terlalu jauh dariMu Ya Allah....i've been over the limit in almost thing i've done in my life...tapi tetap benda dan fikiran tu hanya di angin lalu...SubhanaAllah..Engkau ampunkan lah dosa2 ku Ya Allah....sesungguhnya aku memang umat Mu yang sgt jahil...aku terima segala ujian dan dugaan yang pada ketika itu Engkau turunkan padaku...

time passes by...semakin hari aku makin keliru dan tercari2 dan berazam ingin sekali aku temui sesuatu yg missing in my life selama ini....serene life....kedamaian jiwa...jauh dari kusut,hati tak tenteram dan sebagainya....perjalanan ku tak semudah yg disangka...memang bnyk dugaan dan halangan...Allah nak tgk sejauh mana kekuatan hati ini menghadapi perkara2 sekeliling aku...Alhamdulillah.....syukur...aku temui solusi ke arah yg aku rasa selama ini aku tak jumpa...memang sentiasa ada dekat dgn kita...hanya satu iaitu Allah subhanahwataala...yang selama ini aku tak pernah temui rahmat dan mencari keberkatanNya kerana aku lupa...lalai...leka...jahil..dan hina....Ya Allah Engkau perbetulkan hati ku ke jalan Mu...tetapkan keimananku dgnMu....jgn Engkau pesongkan hati hambaMu ini Ya Allah....

akan aku jaga dan aku pegang sebaik2 nya insyaAllah....sesuatu yang bagiku amat berharga dan tak ternilai oleh wang ringgit.....dgn hidayah yg Allah beri padaku.....but still.....

the journey continues....



"Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya"

Yusuf al-Qardawi

No comments:

Post a Comment