Saturday, October 24, 2009

kisah dukun



dalam banyak2 filem seram mistik di malaysia ni yang pernah ditayangkan aku rasa filem ni la yang paling aku tunggu2 nak tangok,terbitan Astro Shaw...ada yang kata filem ni di adaptasi dari kisah benar seorang bomoh yang famous amos (sape la lagi kalo bukan mona fendey) kat malaysia ni suatu ketika dulu yang pernah menggemparkan tanah air kita berkaitan kisah pembunuhan ADUN Batu Talam ketika itu Dato' Mazlan Idris..wallahualam...

yang pastinya sebab utama aku nak sgt tunggu cerita ni kalau ye pun betul la tentang kejadian berkenaan,nak gak aku tau selok belok and garapan filem ni oleh pengarahnya Dain Iskandar.dari segi sinematografinya dan juga of course aku nak tgk coz aktres kegemaran ku berlakon dalam ni..umie aida...sure gempak and hidup nye la filem ni!aku dah tgk preview die...its not even similar pun dgn filem susuk (yang bagi aku biasa2 je la...even pelakon2 die agak best)..aku dapat rasakan filem dukun ni lain dari yang lain...tapi apa kan daya bila filem2 seperti ini amatla sukar nak disiarkan berhubung dgn sensitiviti masyarakat melayu secara am nya..lebih2 lagi bila ada pihak yang menyatakan keluarga arwah mona fendy menghalang dari filem ini disiarkan di pawagam...even pihak astor shaw menyangkal statement itu...tepuk dada tanya selera...


mungkin jugak filem ni a resemblance by the incident or maybe not...tapi cuba kita amik contoh dari filem barat (aku bukan nak sokong mane2 pihak la dlm hal ni...sekadar beri pendapat..) yg mengutarakan kisah2 benar dan di filem kan supaya dijadikan iktibar pada kita semua...aku amik contoh dari filem GIA la...mengisahkan life story seorang model terkenal suatu ketika dulu...gia marie caranghi...yang kehidupannya dalam filem itu dikupas dgn agak jujur dan telus...lifestyle sbg seorang bisexual...penagih dadah dan heavy coke (coccaine)...dah akhirnya kehidupan tragis berkakhir dgn kematian sebagai seorang penghidap HIV...

so bagi aku la...mungkin filem dukun ni(and im pretty damn positive sure about it) takkan die nak potray 100% tentang kisah sebenar disebalik pembunuhan Dato Maslan tu...takda makna la kan nk tunjuk scene2 kerat 18 tu....aku rasa before shoot scene tu lagi LFM dah banned all the crew production...cumaaa dia akan gunakan filem ini sebagai 'disebalik kisah berkenaan' dengan tukar the actual situation and props and jalan cite ada edit2 sket la kan...

pape pun aku mmg frust a tak dapat diteruskan filem ni...rasanya supposedly would be on big screen 2006 or 2007 tak silap aku...so harap2 pihak LFM dan keluarga arwah dapat mempertimbangkan perkara ni...

aku ada baca cite ni from a blog ni regardig kejadian pembunuhan ni (even until now xde sape pun tau cite ni kenapa mengapa bagaimana?)..korang leh click kat link bawah ni...

http://budak-shinchan.blogspot.com/2009/04/al-kisah-mona-fandey.html


huhuhu...amik iktibar sesungguhnya dunia ni hanyala pinjaman dari allah taala semata2...mcm mcm mane pun sbg hambanya perlu rasa bersyukur dgn nikmat yang diberiNya...dan ada kala disebabkan ketamakan kuasa org sanggup buat apa sahaja asalkan apa yang dihajati tu terlaksana...tanpa menyedari yang cara mereka lakukan itu adalah syirik dan khurafat!nauzubillah...

No comments:

Post a Comment